Tai chi er ukas høydepunkt

Tai chi er ukas høydepunkt

(English further down)

Tai chi er ukas høydepunkt, og jeg ofrer mye for å få med meg denne treninga. Jeg stortrives i miljøet, det gjør godt for kroppen, og hodet er også mer i balanse. Nesten som et Kinderegg…

Tai chi har kommet til å bety svært mye for meg, og i den grad jeg planlegger uka mi, setter jeg av tid til denne aktiviteten. I forkant av treninga er det lading som gjelder. Da gjør jeg ikke plass til hverken husarbeid eller venninnelunsjer, for da skal jeg ha energi til tai chi. Og etter treninga venter sofaen, så da har jeg heller ingenting på agendaen.

Min instruktør Svanhild og jeg. My tai chi instructor Svanhild and I.

De hadde lenge hatt egne grupper for tai chi i den gamle karateklubben min, men karate har på mange måter vært et tilbakelagt stadium for meg. Så kom tanken om at jeg kanskje kunne klare å delta på tai chi, i alle fall deler av timen. Det har vært en sorg at jeg ikke lenger er i form til å trene som før, siden det har gått nedenom og hjem med helsa. Men til min store overraskelse ga tai chi meg mer energi, i alle fall der og da. På hjemturen etter den første timen, var jeg så sliten at jeg knapt klarte å tråkke ned gasspedalen, men jeg følte meg glad og lett til sinns. Tai chi har for all ettertid stått høyt på prioriteringslista mi, og på treningene føler jeg meg superfrisk og supergod, på lik linje med de andre kule tai chi-utøverene. Trondheim Karateklubb er på nytt klubben i mitt hjerte, etter 20 års pause.

Er du nysgjerrig på hva tai chi er? Det er en gammel kinesisk kampsportkunst. Bevegelsene er rolige, lette og sirkulære. Om du en varm sommerdag ser en gjeng pyjamaskledde mennesker som vinker med armene og flytter beina hit og dit, kan det være oss som har funnet en gressplen for å la oss inspirere i vinden og sola. Men ikke la deg lure, for bevegelsene kan være kraftfulle og omsettes til farlige kampsportteknikker.

I tai chi sin opprinnelse finner vi også kinesisk medisin og filosofi. Indre og oppmerksomme bevegelser kan virke positivt inn på helsa, og forskning viser til at å utøve tai chi regelmessig faktisk kan bedre immunforsvaret. Det handler om å få en flyt-følelse i kroppen. Rolig pusting sammen med balanserte, grasiøse, kontinuerlige bevegelser hjelper til med å roe ned nervesystemet, og kan dessuten gi reduksjon av inflammasjoner i kroppen. I tillegg fins det en del studier som viser at tai chi gjenoppbygger “banene” i hjernen (hjernestrukturer). Tai chi virker også stabiliserende og styrkende på muskulatur, og er avstressende.

Denne blide gjengen trente jeg med denne uka – The tai chi group

Jeg merker fordeler som at jeg har bedre konsentrasjon, er mer fokusert, mer avslappet, er mykere i kroppen og har mindre vondt i rygg og knær. Jeg føler meg også “lettere” i måten jeg beveger meg på. Tai chi er meditasjon for sjelen og balsam for kroppen.

Trondheimsklubben har forresten plass til flere, og om du blir fristet til å prøve tai chi, kan du ta kontakt med Svanhild på epost: svanhild@gripdagen.no. Eller kanskje det fins en klubb nærmere der du bor?

Tai chi is the highlight of my week

Tai chi is the highlight of my week and I sacrifice a lot to be able to attend this training. I enjoy myself a great deal in the social setting, it feels good in my body, and my mind is also more balanced. Almost like a Kinderegg…

Tai chi means a lot to me, and to what extent I plan my week I always set aside time for this activity. Before training I need to charge my batteries. Then I do not do any housework or meet friends, because I need the energy to do tai chi. And after tai chi training my sofa awaits me so then I haven’t got anything on the agenda either.

I knew that they have had tai chi groups in my old karate club for a few years, but karate has for me been something that belonged to my past. Then came the idea that I might be able to do tai chi instead, at least to some extent. It has been like a grief for me that I was no longer able to do any training, as my health has gone down the drain. However, and much to my surprise, tai chi gave me more energy, at least for a little while. Driving home after that first class I almost dropped with fatigue and I could hardly press down the accelerator pedal. Nevertheless, I felt happy and calm. Since that day tai chi has been at the top of my list of priorities. At tai chi I feel good and in good health, and on the same level as the other cool tai chi practitioners. Trondheim Karateklubb is again the club in my heart, after a 20-year break.

Are you curious about what tai chi is? It began as a martial art in China hundreds of years ago. The movements are slow, gentle and circular. If you happen to see a group of people dressed in pyjamas on a lawn on a warm summer day waving their arms and moving their feet back and forth it may be us seeking inspiration from the wind and the sun. But don’t be fooled, because the movements can be powerful and transformed into dangerous martial art techniques.

Tai chi’s roots are also intertwined with traditional Chinese medicine and philosophy. This inner mindful movement in the body may improve your health, and research shows that people who practice tai chi on a regular basis may enhance their immune system. Tai chi is about the flow of the whole body in the movement. Calm breathing combined with balanced,
graceful, continuous movements may help calm the nervous system and reduce inflammation. In addition, there are quite a lot of studies which show that it helps rebuild brain pathways (changes in brain structure). It also helps strengthen your stabilizing muscles and reduces stress.

I have noticed advantages in myself like improved consentration, better focus, I’m more relaxed, more flexible and I have less pains in my back and my knees. Moreover, doing tai chi makes me feel lighter on my feet, kind of. Tai chi is meditation for the mind and balm to the body.

The tai chi group in my club in Trondheim has room for more people so if you are tempted to try tai chi you can get in touch with my instructor Svanhild at email svanhild@gripdagen.no. Otherwise, there is maybe a club closer to where you live?


8 kommentarer til «Tai chi er ukas høydepunkt»

  1. Så flink du er som prioriterer gode ting for deg selv,det burde alle bli flinkere til.
    Det koster ikke,det er investering i psykisk og fysisk helse og trivsel.
    Respekt

    0
    1. Det er sant. Alle burde prioritere det som er godt for dem selv, og sette av tid til seg selv i kalenderen! Det lønner seg. 💛

      0
  2. Tried Tai chi many years ago in Watford but thought at the time that the movements were too slow but I suppose I was practising Karate at that time too and was a lot younger. I used to enjoy Basket ball but my knees tell me no… I might take a look at it again as I could do with better concentration and all the other benefits that come with it.

    0
    1. We used to have a good time doing karate together back in Watford. Was great! But there is a time for everything… Would be nice if you have another go with tai chi! And maybe I will come and join you for a class. Would be grand! 😉😃

      0
  3. Tai Chi gjør ting med kropp og sinn som må oppleves! Bevegelsene blir en del av deg, og du en del av bevegelsene. Bevegelsene, ja….. Først mekanisk og konsentrert, deretter flytende og intuitivt. Magien skjer i alle stadier på reisen. Jeg hørte en gang en beskrivelse som lød slik: “Tai Chi is like standing still…..only faster!” Morsom lignelse, men dog innertier! I dagens kappløp med prestasjoner og kampen mot klokka, så er det kanskje lurt å ta kontrollen tilbake!? En super form for trening som er snill mot kroppen og knallbra for kognitiv ekspansjon! 🙂

    0
    1. Tusen takk for utfyllende lesing, Rune! 🙏😊 Du som har svart belte i både karate og tai chi, vet nok hva du snakker om. Jeg liker lignelsen veldig godt! 💛 Plutselig en dag kommer jeg for å besøke tai chi-gruppa di på Stjørdal.

      0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *